Naše aktuální činnost spočívá v kontrole vedení obce Velké Přílepy, v kontrole dodržování zákonů ze strany dotčených obcí, Stavebního úřadu Velké Přílepy, Kralupy nad Vltavou, Roudnice nad Labem, nadřízené obce Černošice a Krajského úřadu Středočeského kraje, Ústeckého a Jihočeského kraje, které jsou pověřeny rozhodováním ve správních řízeních na území obce, v jejím okolí, jakož i na území celého Středočeského kraje.

Od roku 2015 kontrolujeme zejména zákonnost postupů těchto úřadů a ignorování názoru veřejnosti, a to při prosazování trasy propojky dálnic D7-D8, provozu skládky Úholičky, vlivu provozu letiště Václava Havla, ochraně vodních zdrojů, podmínek výstavby a jiných činnostech.

Účastníme se správních řízení na území Středočeského kraje a podáváme své oprávněné připomínky a námitky.

Na základě zákona o svobodném přístupu k informacím požadujeme doložení informací, které by dle našeho názoru měly být zveřejňovány, aniž by o ně musel kdokoliv žádat. Pravidelně zveřejňujeme informace o rozsahu nemoci COVID-19 v našem okolí.

 

Propojka dálnic D7-D8

Stavba „Přeložka silnice II/240 (D7 – D8) – úsek mezi dálnicí D7, dálnicí D8 a silnicí II. třídy č. II/101“ je záměr, který vzhledem k nedokončené severní části Pražského okruhu Ruzyně – Suchdol – Březiněves vzbuzuje velkou pozornost mezi občany. Na obranu proti této stavbě v těsné blízkosti obydlí, byla již v roce 2015 sepsána Petice, která byla podepsána 235 občany Velkých Přílep, vznikly i internetové stránky iniciátorů petice http://www.obchvatprilep.websnadno.cz/, kde jsou podrobně popsány všechny kroky a důvody pro oddálení plánované trasy od obce, které jsou zcela jednoduše technicky v území proveditelné.

V roce 2015 byl občany žijícími ve Velkých Přílepech založen Spolek Kamýk, který má v předmětu činnosti Ochranu přírody a krajiny v obci a v okolí obce Velké Přílepy a Zdravý rozvoj území a dopravy v obci a v okolí obce Velké Přílepy.

Dne 22. 6. 2017 byla na odbor územního plánování MěÚ Černošice podána Námitka zástupce veřejnosti proti trase koridoru propojky dálnic v územním plánu obce Velké Přílepy, kterou podepsalo 333 občanů Velkých Přílep.

Dne 26.6.2017 byl podán obecnímu úřadu Návrh na konání místního referenda o této stavbě v katastru obce Velké Přílepy, který byl podepsán 513 platnými podpisy občanů tj. 25 % oprávněných osob obce. 

 

Zastupitelstvo obce Velké Přílepy dne 14.8.2017 nerespektovalo zákon ani vůli občanů a odmítlo svým usnesením vyhlásit požadované referendum přes 513 platných podpisů občanů obce.

 

Z tohoto důvodů se Přípravný výbor okamžitě obrátil na Krajský soud v Praze se žalobou na vyhlášení referenda, který je 21.9.2017 vyhlásil zcela v souladu s požadavky občanů. Porušení zákona ze strany zastupitelstva obce tak bylo soudním rozhodnutím překonáno.

 

Ve dnech 20. - 21.10.2017 proběhlo po vyhlášení Krajským soudem v Praze, usnesení 43 A 1/2017 historicky první referendum v obci Velké Přílepy, kde 71,8% voličů platně a závazně odmítlo plánovanou trasu koridoru přes katastry obce Velké Přílepy, kterou se investor snaží nyní tímto návrhem Územního opatření vedení Krajského úřadu opět v území fixovat a to bez ohledu na projednávané a požadované variantní řešení v rámci procesu EIA.

Výsledky referenda:

  • Většina hlasujících občanů Velkých Přílep (71,8 %)  NESOUHLASÍ s výstavbou přeložky silnice II/240 (propojení dálnic D7 - D8) přes katastry obce Velké Přílepy a se zanesením koridoru pro tuto přeložku do územního plánu obce. 
  • Většina hlasujících občanů Velkých Přílep (80,23 %) NESOUHLASÍ s výstavbou sjezdu z přeložky silnice II/240 (propojení dálnic D7 - D8), který přivede dopravu do Kladenské ulice a dále do centra obce Velké Přílepy.​

   

Předmětná stavba je tedy pro občany velkým tématem a týká se jejich každodenního života, protože jde o největší dopravní stavbu v historii obce a její dopad na kvalitu života tak bude zcela zásadní a trvalý. Obec Velké Přílepy je dle prosazované varianty KÚSK jedinou obcí na trase, kde by, jak vyplývá z Dokumentace EIA, došlo plánovaně ke zvýšení hluku na páteřní komunikaci ulice Pražská, místo aby bylo dosaženo hlavního účelu stavby, a to odklonění dopravy z centra obce. Z hlediska počtu obyvatel jde o největší obec na takto chybně trasované silnici. S tímto negativním dopadem na obec tak její obyvatelé zcela logicky v závazném referendu nesouhlasili, nesouhlasí a dále souhlasit nebudou.

Je tedy jednoznačné, že jde o medializovaný, politicky významný, velmi rozsáhlý a kontroverzní záměr s masivní účastí veřejnosti v řízení, kde se bohužel i zastupitelé krajského úřadu zaujatě a nepravdivě vyjadřují, že trasa je dohodnuta s obcemi a předjímají tak nezávislé rozhodnutí v procesu EIA.              

reportáži České televize ze dne 17.8.2017 se tak vyjadřoval i pan František Petrtýl, člen rady a radní pro dopravu Středočeského kraje, poslanec Poslanecké sněmovny PČR a spolumajitel několika stavebních firem, čímž byla dotčena předpokládaná nezávislost zaměstnanců KÚSK, což se v tomto návrhu Územního rozhodnutí opět projevuje.

 

Námitka systémové podjatosti v procesu EIA

Nerespektování faktických připomínek, námitek a nesouhlasných stanovisek obcí, spolků, zástupců veřejnosti i občanů, vede do budoucna pouze ke sporům v následných řízeních, které rozhodně nepovedou k realizaci uvedené silnice, ale k opakovaným žalobám a rušení nezákonných stanovisek a rozhodnutí. Tímto přístupem tak KÚSK získá několik měsíců v této fázi rozhodování, ale ztratí několik let v budoucnu. Je zcela nepochopitelné, že se KÚSK snaží jít cestou největšího odporu, místo aby hledal přijatelné kompromisní řešení, jak z hlediska životního prostředí, tak i z hlediska životních podmínek dotčených obcí a občanů. Vždyť najít nejvhodnější variantu plánované stavby se značným vlivem na životní prostředí je jedním z hlavních účelů procesu EIA, jehož průběh a výsledky KÚSK opakovaně nerespektuje, naopak zcela je ignoruje a brání tak řádnému a zákonnému porovnání a projednání jednotlivých požadovaných variant.

Zcela nevhodná je u záměru propojky D7 – D8 také zvolená metoda etapizace jednotlivých částí tohoto záměru, tzv. salámová metoda, která byla již v minulosti jako nepřípustná odmítnuta Nejvyšším správním soudem. Tato metoda použitá v EIA, územním i stavebním řízení tak brání např. napojení obchvatu Kralup na tuto silnici na jiném místě, než které bylo dříve zvoleno severně od Turska. Alternativní trasu ve svém stanovisku od počátku opakovaně požaduje obec Holubice, tj. trasu silnice vedenou východně od obce Tursko. Díky takto zvolené nepřípustné metodě se v budoucnosti může kraj dostat do situace, kdy bude vlastnit vykupované pozemky u obchvatu Kralup nad Vltavou, kdy tato II.etapa již má platné územní rozhodnutí s podmínkou zprovoznění pouze celé silnice od D7 k D8. Dále III. etapa od Kralup nad Vltavou po D8 a tato II. etapa stavby, jejíž trasa není dosud určena. Současně tak KÚSK již na výkupy pozemků II. etapy čerpá prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury, jež bude muset v případě budoucí zmařené realizace výstavby kvůli nezákonnému úřednímu postupu, vracet zpět Státnímu fondu dopravní infrastruktury.

Již v minulosti docházelo opakovaně k ovlivňování zaměstnanců KÚSK i veřejného mínění ze strany vedoucích představitelů KÚSK a k jasnému protežování variant A a B1. Krajský úřad tak opakovaně prostřednictvím svých politických představitelů i specializovaného PR odboru kanceláře hejtmanky, tj. nejvyššího představitele kraje, veřejně staví do ilegality názory a vyjádření občanů v referendu ve Velkých Přílepech vyhlášeném Krajským soudem v Praze.

Dne 14.11.2017 vydala Česká tisková kancelář (ČTK) na základě vyjádření tiskové mluvčí Krajského úřadu pro Středočeský kraj Heleny Frintové tiskovou zprávu, ve které označila referendum v obci Velké Přílepy za nezákonné!!!

Následně byly citace o nezákonnosti referenda ve Velkých Přílepech o silnici II/240 převzaty i jinými médii. Např. Českým rozhlasem Zpráva o nezákonnosti referenda  a také Českou televizí, kde byla tato nepravdivá tvrzení Středočeského kraje reportérem Jiřím Václavkem několikrát opakována v pořadu Hyde Park dne 15.11.2017. 

Tyto Středočeským krajem zveřejněné informace jsou nepravdivé a diskreditují Přípravný výbor referenda ve Velkých Přílepech a vzbuzují v obyvatelích Velkých Přílep nepříjemné pocity a obavy, že se účastnili nezákonné akce. Tyto nepravdivé informace již byly dříve vyvráceny Krajským soudem v Praze v odůvodnění usnesení 43 A 1/2017-50 ze dne 21.9.2017. Ze strany Krajského úřadu dosud, přes náš požadavek, nedošlo k omluvě ani k dementování zveřejněné nepravdivé zprávy ČTK, na kterou jsme Krajský úřad již dne 17.11.2017 upozornili.

Na základě podané Námitky systémové podjatosti Spolku Kamýk ze dne 16.9.2017 doplněných o tyto pozdější události, bylo přijato usnesení Ministersva životního prostředí, kterým se pověřuje k projednání a vydání závazného stanoviska EIA, dle § 9a odst. 1 zákona o posuzování k záměru „Přeložka silnice II/240 (D7 – D8) – úsek mezi dálnicí D7, dálnicí D8 a silnicí II. třídy č. II/101“, kód záměru STC1945, Magistrát hlavního města Prahy, odbor ochrany prostředí.

Ve fázi vrácení dokumentace EIA k přepracování byl tedy tento záměr Ministerstvem životního prostředí odňat KÚSK Odboru životního prostředí a zemědělství a zajištění procesu EIA bylo dne 21.12.2017 delegováno na jiný správní orgán, čímž bylo námitce podjatosti Spolku Kamýk fakticky vyhověno. Uvedené usnesení MŽP bylo doručeno KÚSK dne 21.12.2017. Tato informace je uvedena i v poznámce na portále Cenia. EIA - kód záměru STC1945

 

Nová doplněná dokumentace již tak byla po odejmutí Středočeskému krajskému úřadu zveřejněna dne 24.5.2018 na portále Cenia EIA - kód záměru PHA1073 Magistrátem hlavního města Prahy. Občané a dotčené obce se tak mohli k této nové ale ve svém významu nezměněné dokumentaci vyjádřit do 21.6.2018. 

Na základě našeho dotazu jsme se z obecního úřadu Velké Přílepy dozvěděli, že k této dokumentaci vyjádření nepodal žádné! A to i přes závazné výsledky referenda, které rozhodlo o nepřípustnosti variant trasy propojky vedoucí přes katastr obce! 

 

PROSADILI JSME OBCHVAT VELKÝCH PŘÍLEP DO DOKUMENTACE PROPOJKY DÁLNIC D7-D8!

Dne 19.9.2018 bylo na základě námi podaných námitek rozhodnuto o vrácení dokumentace vlivu na životní prostředí EIA propojky dálnic D7-D8 k novému projednání! Podařilo se tak docílit prvního kroku v celé řadě nutných dalších návazných kroků.

Bylo zde rozhodnuto o doplnění dokumentace o podrobné posouzení jižního Obchvatu Velkých Přílep! Obchvat je jediným smysluplným řešením pro všechny občany Velkých Přílep, který vyvede veškerou tranzitní dopravu mimo obec, místo dosud nesmyslně zvažovaného sjezdu do Kladenské ulice.

Oponentní zpracovatel posudku požaduje, aby bylo detailně:

1) nově zdůvodněno neposouzení varianty C - kolem nádraží Noutonice 

2) nově posouzeno možné napojení a výstavba jižního obchvatu Velkých Přílep

Obojí jsme prezentovali a žádali již před 1,5 rokem na veřejném projednání v kině (CVA). Teď se konečně podařilo, že je tato dokumentace požadována i oponentem v jeho posudku. Tím se našimi požadavky konečně, jednoduše řečeno, "nahoře začali vážně zabývat".

Úplnou dokumentaci k Posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) najdete v informačním systému EIA.

Další (již třetí) doplněná dokumentace EIA o jižní obchvat Velkých Přílep byla zveřejněna dne 6.5.2019 k vyjádření veřejnosti na adrese https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_PHA1073.

Vzdálenost prosazované varianty B je od hustě obydlené části obce Velké Přílepy jen 210 m západním směrem, což je nejméně na celé trase tohoto záměru. Navíc jde o oblast, kde z 80% převažuje západní proudění, díky kterému půjdou všechny emise uvažovaného záměru přímo na obec Velké Přílepy. Již od roku 2015, tj. od předložení záměru požadujeme posun trasy za hranici katastru Kamýk u Velkých Přílep.

Varianta C okolo nádraží Noutonice nebyla Krajským úřadem do posouzení EIA opět předložena.

Na tyto nedostatky a velké množství procesních porušení zákona jsme upozornili i na následném Veřejném projednání záměru dne 30.7.2019.

Přes všechny námitky veřejnosti vydal Magistrát hl.m. Prahy dne 12.12.2019 souhlasné stanovisko posuzování vlivu na životní prostředí k tomuto záměru.

Dne 2.10.2019 zveřejnil Krajský úřad Středočeského kraje Návrh 3. kompletní aktualizace zásad územního rozvoje s výzvou k podávání připomínek a námitek veřejnosti. Jde o aktualizaci krajského územního plánu s mnoha novými záměry a koridory staveb, které následně obce přejímají do svých územních plánů.

Námitky ve věci podali i Velké Přílepy a Zástupce veřejnosti Spolek Kamýk na základě zmocnění 261 občanů obce. Zastupujeme tak občany v tomto procesu pořizování 3. aktualizace zásad územního rozvoje na základě podání námitky Zástupce veřejnosti k ZÚR. Stále se však čeká na tato vyhodnocení připomínek a námitek veřejnosti. Úředníci Krajského úřadu jsou tak v této věci již přes 2 roky zcela nečinní a dosud nebylo ani svoláno povinné veřejné projednání tohoto rozsáhlého a zásadního právního dokumentu.

Dne 23.4.2020 Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) svým rozhodnutím zrušilo Územní opatření o stavební uzávěře ze dne 23.07.2018, vydané Radou Středočeského kraje, pro koridor silnic II/240 a II/101 v úseku Tuchoměřice (D7) – Tursko vč. napojení do mimoúrovňové křižovatky („MUK“) Středokluky I. etapa.

Ministerstvo rozhodlo, že územní opatření o stavební uzávěře bylo vydáno v rozporu s právními předpisy, neboť při jeho vydání došlo k porušení zákonem stanovené procedury. Stavební uzávěra se týkala částí správních území obcí Středokluky, Tuchoměřice, Lichoceves, Velké Přílepy, Svrkyně, Holubice a Tursko. Proti tomuto rozhodnutí nelze podat odvolání (rozklad).

Na základě podnětu Spolku Kamýk ze dne 2.10.2018 tak bylo ze strany MMR poprvé rozhodnuto a potvrzeno, že navrhovaná trasa propojky dálnic D7 - D8 je dlouhodobě prosazována v rozporu se zákonem a bez ohledu na práva dotčených subjektů např. vlastníků pozemků, občanů, obcí, spolků, kterým poskytuje zákon různou formu ochrany. Budeme proto i nadále pokračovat v ochraně práv občanů a prokazování porušování právních předpisů, které je zřejmé i v dalších řízeních probíhajících k této plánované stavbě.

Zastupitelé Velkých Přílep (3.11.2020) a Statenic (3.6.2020) na svých zasedáních schválili financování zkušebního jednoletého provozu nové autobusové linky 409. Plánována je trasa z Velkých Přílep přes Statenice, Lidl Horoměřice až na Prahu - Suchdol se zajížďkou ke Statenickému mlýnu a obecnímu úřadu ve Statenicích. Zahájení provozu linky bylo od následujícího školního roku tj. od 1.9.2021. Autobus jezdí pouze ve dnech školní výuky (září - červen) a slouží zejména k dopravě na Zemědělskou univerzitu a Základní školu Suchdol, ale umožňuje i dopravu na nákup do Lidlu v Horoměřicích nebo jako alternativa na cestu do Dejvic s přestupem na linku 107 u Zemědělské univerzity. Jde celkem o 3 dopolední a 4 odpolední spoje denně, které jsou koordinovány se začátkem a koncem školní výuky a provozovány městským midibusem s kapacitou 25 míst k sezení, které známe z provozu na méně vytížených nebo začínajících autobusových linkách v okolí. 

Dne 24.11.2020 Ministerstvo zemědělství svým rozhodnutím vyloučilo z vodoprávního řízení k vybudování stavby vodních děl souvisejících s dopravní stavbou „II/240 a II/101, přeložka silnic v úseku D7 – D8, II. etapa“ (Obchvat Kralup včetně mostu), všechny úředníky MÚ Kralupy nad Vltavou i Krajského úřadu Středočeského kraje z důvodu jejich systémové podjatosti. Současně pověřilo řízením MÚ Roudnice nad Labem a úředníky Ústeckého kraje.

Vystupováním představitelů Města Kralupy nad Vltavou (místostarosty Lesáka) například v Kralupském zpravodaji č. 4/2020 je doloženo, že na uskutečnění celého záměru je kladen velký důraz, a je pro Město Kralupy nad Vltavou zásadní otázkou. Ministerstvo zemědělství souhlasí, že existuje podezření, že k ovlivnění úředníků MUKV tak může docházet s ohledem na význam celého záměru.

Další důkaz k vyslovení systémové podjatosti úředníků Krajského úřadu Středočeského kraje Ministerstvo zemědělství shledává v tom, že žadatel (Krajská správa a údržba silnic) je příspěvkovou organizací Středočeského kraje a má tedy na výsledku řízení evidentně zájem.

Ministerstvo zemědělství učinilo závěr, že existuje důvodné podezření, že při vydání rozhodnutí ve věci mohlo dojít k ovlivnění oprávněných úředních osob, aby i za těchto pochybných podmínek a současného stavu řízení urychlily rozhodování a vydaly vlastní rozhodnutí ve věci.

V řízeních o povolení stavby propojky jde tak, po řízení EIA, již o 2. rozhodnutí o systémové podjatosti úředníků Středočeského kraje.

Účastnili jsme se řízení o závazném stanovisku EIA k navýšení kapacity skládky Úholičky. Dne 3.12.2020 bylo na portále EIA STC2232 bylo zveřejněno znění souhlasného stanoviska Krajského úřad Středočeského kraje k záměru Navýšení kapacity skládky Úholičky o 300 tis. m3, což znamená zvýšení skládky o 10 metrů a prodloužení navážení odpadů o cca 3 roky.  

V případě navýšení kapacity skládky je ukončení jejího provozu odhadováno bohužel až v roce 2026, místo v roce 2023 bez navýšení kapacity.
 
Dne 31.3.2021 byli rozhodnutím Ministerstva dopravy úředníci Městského úřadu v Kralupech nad Vltavou a úředníci Krajského úřadu Středočeského kraje pro podjatost vyloučeni z dalšího projednávání žádosti o stavební povolení na Obchvat Kralup nad Vltavou. Tento závěr opíralo ministerstvo kromě jiného zejména o vyjádření Libora Lesáka (místostarosta města Kralupy nad Vltavou, zastupitel a radní kraje), který ve zveřejněném rozhovoru uvedl, že bude tlačit na obchvat Kralup. V Kralupském zpravodaji 4/2020 se pan místostarosta Lesák vyjadřoval k budoucímu zprovoznění obchvatu Kralup s tím, že by byl zprovozněn bez celkového dokončení celé trasy přeložky silnice II/240, což je v přímém rozporu s dohodou s okolními obcemi z roku 2006 i v rozporu s platnými podmínkami územního rozhodnutí z roku 2011.
Celé správní řízení tak bylo přesunuto na Městský úřad v Roudnici nad Labem, které bylo projednáním a rozhodnutím ve věci pověřeno. Novým odvolacím orgánem tak bude Krajský úřad Ústeckého kraje.
Ve věci propojky dálnice D7 - D8 tak bylo o podjatosti úředníků krajského úřadu rozhodnuto po řízení EIA a po vodoprávním řízení na obchvat Kralup celkem již potřetí.
 

Dne 27.10.2021 rozhodnutím Ministerstva pro místní rozvoj byli úředníci Krajského úřadu Středočeského kraje pro podjatost již počtvrté vyloučeni z řízení ve věci výstavby propojky D7-D8. O vydání rozhodnutí k žádosti o umístění stavby nazvané „II/240 a II/101, přeložka silnic v úseku D7-D8, III. etapa" na katastrálních územích obcí Chvatěruby, Kozomín, Kralupy nad Vltavou a Zlončice tak budou rozhodovat úředníci Ústeckého kraje. Toto rozhodnutí opíralo ministerstvo kromě jiného i o vyjádření radního Středočeského kraje a místostarosty Kralup nad Vltavou Libora Lesáka, který má podle rozhovoru publikovaného v Kralupském zpravodaji zjevně za to, že „z pozice koaličního zastupitele a radního“ lze významné záměry „dotlačit k realizaci.“ Je zřejmé, že jeho veřejná vyjádření celý proces projednávání tohoto záměru pouze komplikují a stále prodlužují.

Stavební záměr Obchvat Velkých Přílep je stále v počáteční fázi procesu posuzování vlivů na životní prostředí EIA již od 8.12.2020. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) dnes 16.11.2021 rozhodlo svým usnesením po 10 měsících čekání, že jsou úředníci Krajského úřadu Středočeského kraje (KÚSK) pro podjatost opakovaně již popáté vyloučeni z různých řízení ve věci výstavby propojky D7-D8 a souvisejících staveb. O tom zda bude tento záměr v procesu EIA posuzován jako záměr, který může mít významný vliv na životní prostředí dle zákona č. 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí nebo zda bude ukončen po zjišťovacím řízení, tak budou dle rozhodnutí MŽP rozhodovat úředníci Jihočeského kraje

Za skutečnosti naznačující existenci rizika vzniku systémové podjatosti označilo MŽP zejména existenci Memoranda, uzavřeného mezi KÚSK,  Hlavním městem Prahou, ŘSD, Ministerstvem dopravy a Správou železnic, jehož součástí je i urychlení přípravy tzv. Aglomeračního okruhu (zejména úseku mezi D7 a D8). Také nepřijatelná veřejná vyjádření radního Středočeského kraje a současně místostarosty Kralup nad Vltavou, pana Libora Lesáka, ohledně urychlení výstavby obchvatu Kralup nad Vltavou, který však nemůže být uveden do provozu samostatně (samostatný obchvat Kralup nad Vltavou by byl možný pouze v případě dokončení severní části Pražského okruhu Ruzyně – Suchdol – Březiněves), pouze společně s přeložkou silnice II/240, pro kterou je předmětný záměr, obchvat Velkých Přílep podmíněnou stavbou, byl důvodem pro vyloučení úředníků KÚSK z rozhodování

 
Dne 21.12.2022 byl po přesunutí řízení, po rozhodnutí MŽP o podjatosti ze Středočeského kraje na Jihočeský kraj, zveřejněn závěr zjišťovacího řízení pod novým označením v informačním systému EIA JHC1000. Obchvat Velkých Přílep tak bude dále posuzován podle zákona o posuzování vlivu na životní prostředí. Konkrétně to znamená, že musí být zpracována podrobná dokumentace k záměru, proběhne veřejné projednání a následně vydán posudek a závazné stanovisko ve věci. Tyto následné kroky, které umožní detailní posouzení všech vlivů na území a občany, lze předpokládat ve druhé polovině roku 2022. 
 
Na úřední desce města Černošice byla 3.1.2022 vyvěšena vyhláška k projednávané studii Obec v zahradě v Lichocevsi a Noutonice. K návrhu územní studie je možné do Černošic podávat podněty na úpravu studie do 15.3.2022.
Územní studie bude sloužit jako podklad pro pořizování nového územního plánu obce Lichoceves a části Noutonice.
Zde je Přehled plánované etapizace výstavby obce Lichoceves, která má v současnosti cca 400 obyvatel.